E-book: boekhouden in 37 minuten per week

Download

De 4 beste spaarpotjes voor ondernemers

Een stabiel inkomen met spaarpotjes voor ondernemers
Een stabiel inkomen is natuurlijk prettig. Net zo goed voor zzp’ers als voor andere ondernemers. Helaas heeft het inkomen voor veel ondernemers soms pieken en dalen. Daarnaast moet je hierover ook nog een keer belastingen afdragen. Hoe zorg je dan tóch voor een stabiel inkomen?

Dat doe je met spaarpotjes!
Je zet geld apart in verschillende spaarpotjes voor alle doelen binnen je bedrijf. Doe het zoals oma het vroeger deed en verdeel je geld in digitale beurzen. Maar welke spaarpotjes kun je dan als ondernemer het beste gebruiken?

Wij adviseren de volgende potjesverhoog je winst met winstadvies

  • Salaris
  • Belasting
  • Kosten
  • Investeringen

Dit systeem werkt écht als je jezelf ook daadwerkelijk houdt aan de inhoud van de potjes. Dus niet iets gaan lenen van een ander potje ook al heb je de intentie om dat terug te storten. Belangrijk is namelijk om je te beseffen dat je geen geld uitgeeft dat je eigenlijk niet voor dat doel hebt. Het potje met het geld voor de belasting is niet eens écht jouw geld. Je bent dit namelijk verschuldigd aan de Belastingdienst. Dus dat wil je niet opmaken!

Altijd reserves achter de hand
Door op deze manier te werken heb je altijd voldoende reserves over om bij een tegenvallende maand tóch je salaris uit te betalen en je kosten te betalen. Wanneer een spaarpotje bijna leeg raakt, word je creatief zodat je toch uitkomt met de beschikbare middelen. Een ideale manier om kritisch en creatief bezig te zijn en te blijven met je bedrijfskosten. Zo voorkom je dat je op het einde van de maand te weinig overhoudt om voor jezelf te kunnen zorgen. Het bedrijf wil immers zijn beste medewerker een goed salaris kunnen uitbetalen, toch?

Ben jij een snoepkont?
Heb jij tóch moeite op van je potjes af te blijven? Zet deze potjes dan uit het zicht. Open bij een andere bank een bankrekening en plaats hier deze spaarpotjes. Zo voorkom je dat je het geld stiekem wegsnoept. Het geld voor de belastingen betaal je vaak pas een jaar later aan de Belastingdienst. In tijden van crisis is het dan héél verleidelijk om ‘even’ iets uit het spaarpotje Belastingen te lenen om die extra kosten mee te betalen. Maar uiteindelijk dien je dit wél te betalen aan de Belastingdienst. Is het geld er dan niet, dan geeft dit onnodige stress. Misschien zelfs wel slapeloze nachten. Dat moet je zeker niet willen! Zeker als dit gewoon te voorkomen is met het beschreven handig systeem.

Geldpotje voor zzp'ersGrip op geld
Het grootste probleem bij veel ondernemers is dat zij helemaal geen zin hebben in hun boekhouding. Ergens ook heel goed te begrijpen. De situatie ontstaat dat ze hun administratie pas gaan bijwerken als ze nergens anders meer zin in hebben of nu even tijd over hebben. In het ergste geval als het inmiddels één grote chaos is geworden en aanmaningen op de deurmat vallen. In de meeste gevallen worden verkoopfacturen wél gemaakt en de inkoopfacturen betaalt (vaak nét iets te laat), maar wordt de administratie pas bijgewerkt als het tijd is voor de btw-aangifte. Door ritme in je boekhouding te brengen los je dit probleem op. Werk op vaste momenten en / of op vaste dagen. Bij voorkeur twee keer per maand. Zo weet je precies wat er uiteindelijk binnenkomt en wat eruit gaat. Je bent dus niet alleen efficiënter bezig met je boekhouding, maar je krijgt ook daadwerkelijk grip op je geld.

Hoe werkt dit dan in de praktijk?
Verzamel elke twee weken ál het geld op één rekening en verdeel het dan over de verschillende spaarpotjes. Vanuit deze potjes betaal je dan de facturen, het salaris en de belastingen. Als er op dat moment niet genoeg geld in het potje zit voor kosten, dan kun je jezelf deze uitgaven dus eigenlijk helemaal niet veroorloven binnen je bedrijf en / of je hebt niet goed gepland. In plaats van dat je deze rekening niet betaalt of vooruitschuift, ga je innovatief en creatief naar je kosten kijken. Hoe kun je de zaken anders regelen zodat het je (alsnog) minder geld kost? Heb je onnodige uitgaven in het bedrijf zitten, zoals abonnementen op tijdschriften? Of misschien moet je wel betere marges hanteren, zodat er méér geld binnenkomt om de kosten van te betalen. Heb je wel eens gedacht aan automatisering om efficiënter te kunnen werken en hierdoor meer ruimte krijgen om nieuwe klanten te werven? Hoe dan ook, je moet in actie komen. En deze acties zorgen voor een gezonder en méér winstgevend bedrijf waaruit jij structureel een stabiel inkomen haalt.

Persoonlijk advies
Wil je ook gaan werken met spaarpotjes en ontvang je hierover graag persoonlijk passend advies? Een onderdeel van het Winstadvies is dat we op basis van de boekhouding de verdeling van deze potjes opzetten. Jij weet zo precies hoeveel je opzij kunt zetten.

Interesse? Klik dan op de contactbutton hieronder. Ik help je graag verder op weg!

 


Meer informatie nodig?

Neem gerust contact met mij op voor meer informatie. Mijn naam is Dominique Van Oijen – Beurskens. De persoonlijke boekhouder in Weert die graag de dingen nét even iets anders doet dan haar collega’s.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *